Bloggen: dat is iets voor start-ups, hipsters met een hobby en modemeisjes zonder hypotheek. Zo wordt er vaak door bedrijven over gedacht. ‘Geen tijd voor’, ‘geen inspiratie’ en ‘niet nodig’ zijn standaard antwoorden als je doorvraagt over het waarom niet. Begrijpelijk, want de zaken gaan snel en je moet je op je (nieuwe) klanten richten. En precies daar kan bloggen je bij helpen. Wil je werken aan klantenwerving, klantbeheer en naamsbekendheid? Bloggen does the trick!

De gemiddelde bedrijfswebsite (klein of groot) is tegenwoordig best up to date: je vindt er actuele informatie en contactgegevens, pagina’s passen zich meestal passen aan jouw scherm aan (met 70% mobiel gebruik van de klant is dat ook geen overbodige luxe) en laten we eerlijk zijn: websites zijn een stuk minder lelijk dan 10 jaar geleden.

Maar wat doet zo’n site nou precies voor je, behalve de rol vervullen van een online visitekaartje? Precies. Hij converteert niet, hij levert jou en je klanten geen directe waarde op. Bovendien krijg jij niks van die potentiele klant terug, een gemiste kans. Bloggen kan daar verandering in brengen.

Wat doet een goede blog voor je zaak?

1. Je bent zichtbaar in de online etalage

Nederlanders zijn gemiddeld 7 uur per dag online, jongeren tikken met gemak de 10 uur aan. Als je je diensten zichtbaar moet maken, is online dus de beste plek om je klant tegen te komen. Maar hoe doe je dat?

Om zoekmachines als Google op de hoogte te stellen van het bestaan van je site, moet er activiteit zijn. Door wekelijks of desnoods maandelijks te bloggen, zorg je voor die activiteit op je website en weet Google dat je ‘wakker’ bent. Omdat Google het van belang vindt haar klanten naar actieve websites door te sturen, plaatst de zoekmachine jouw site daarmee hoger in de zoekresultaten.

Als je daarbij ook nog eens nadenkt welke zoektermen je klanten veel intypen, zorg je ervoor dat de moeder van alle zoekmachines helemaal wild van enthousiasme wordt. Jouw blogs die passen daarmee goed bij Google en zijn daarmee SEO-proof.

Het mooie aan blogs is ook dat je ze gemakkelijk kunt delen op social media. Zo zorg je daar ook dat je zichtbaar bent, zonder dat je iedere week een like & share actie hoeft in te zetten.

2. Je voegt waarde toe voor een klant

Tijd is het grootste tekort van onze maatschappij. Onze informatiestroom groeit explosief en we blijven maar iedere dag 24 uur houden, dus je klant moet steeds selectiever zijn in waar hij zijn aandacht aan besteedt.

Om die aandacht te krijgen, is een reclamezin of een advertentie niet meer genoeg, je klant wil alleen zijn spaarzame tijd aan jouw verhaal besteden als er ook iets voor hem in zit. Met bloggen kun je waarde toevoegen door bijvoorbeeld kennis te delen over je niche.

3. Je vergroot je positieve reputatie

Nu onze netwerksamenleving een feit is en de meeste producten worden gekocht op aanbeveling. Daarom is niks zo belangrijk als je reputatie. Ben jij de moeite waard om aan te bevelen bij je vrienden? Natuurlijk, de kwaliteit van je product staat daarbij op één, maar helpt je ook om je reputatie te verbeteren en je positieve naamsbekendheid te vergroten.

4. Krijg je netwerk in kaart: verzamel data

Je wilt graag weten wie je klanten zijn en nog liever: wie je potentiele klanten zijn. Door te bloggen, zie je op je website welke onderwerpen populair zijn (Google Analytics meet dat gemakkelijk en snel voor je) en door de likes en shares van je blog, zie je precies wie je blog en daarmee je bedrijf interessant vindt. Zo weet jij waar je jouw doelgroep kunt vinden.

Is bloggen dan echt noodzakelijk en kun je als bedrijf niet meer zonder? Nee. Bloggen is een middel, geen doel op zich. Het moet niet. Maar als je goed kijkt naar waar je klant zich bevindt en hoe de trends er voor de komende jaren uitzien, dan zou het een gemiste kans zijn om er niet mee aan de slag te gaan.