WAAROM IS STORYTELLING ZO BELANGRIJK?
We leven in een tijd waarin we platgegooid worden met content, zeker online en op social media. Opvallen in die massa van prikkels is daarmee moeilijker dan ooit en met de introductie van AI-tools voor de massa wordt dat niet minder. Content creëren is gemakkelijker dan ooit. In 2021 spendeerden Nederlanders zo'n 12 uur per dag online. Deze grafiek laat zien hoeveel data er PER MINUUT online wereldwijd werd verstuurd in 2021:
VERHALEN EN HORMONEN: ZO WERKT JE BREIN
Om op te vallen in die massa en een connectie te maken met de ander is het daarmee noodzakelijk er dan ooit om niet alleen informatie over te brengen, maar om emotie op te wekken. Lukt dat, dan heb je veel meer kans dat je boodschap gehoord wordt én blijft hangen. Dat heeft te maken met de hormonen die je aanmaakt op het moment dat je een verhaal hoort. Communicatie-expert JP Phillips legt het uit in zijn Ted Talk:
ATTENTION. EMOTION. CONNECTION. ACTION.
De meeste communicatie is gestoeld op het aantrekken van aandacht en het overbrengen van informatie. Dat werkt prima als je lezer al geëngageerd is en en smacht naar de informatie die jij te vertellen hebt. Denk aan een bijsluiter van een medicijn of een handleiding van een nieuwe telefoon (alhoewel...wie leest die nog? ;-)).
Heb je een commerciële boodschap of wil je simpelweg graag iets vertellen, dan is die urgentie bij je lezer of luisteraar veel minder groot. Bovendien wil je ook niet alleen informeren, maar een emotie oproepen, connecties aangaan en uiteindelijk graag actie in gang zetten. Om dat voor elkaar te krijgen, is het van belang dat je de emotie van storytelling toevoegt, zoals Phillips laat zien. Verhalen gaan niet alleen over informatie overbrengen, maar over verandering laten zien, zegt ook onderzoeker Will Storr in zijn TED-talk over The Science of Storytelling:
ZELF AAN DE SLAG!
Wil jij jouw klanten laten zien hoe ze door jou kunnen veranderen? Wil je je boodschap laten aankomen? Voeg dan storytelling toe aan je online kanalen, je keynote, pitches, online programma en je boek. Mijn hulp nodig? Check bij Your Stories hoe ik je verder help. Vragen of interesse? Laat een berichtje achter bij contact en dan praten we snel verder.