Waarom is storytelling zo belangrijk?

We leven in een tijd waarin we platgegooid worden met content, zeker online en op social media. Opvallen in die massa van prikkels is daarmee moeilijker dan ooit. Nederlanders spenderen zo’n 8 uur per dag online en het aantal berichten dat we elkaar sturen, stijgt per dag. Deze grafiek laat zien hoeveel data er PER MINUUT online wereldwijd werd verstuurd in 2019:

Bron visual: Frankwatching

Verhalen en hormonen: zo werkt je brein

Om op te vallen in die massa is het noodzakelijk om niet alleen informatie over te brengen, maar om emotie op te wekken bij je lezer of toehoorder. Lukt dat, dan heb je veel meer kans dat je boodschap gehoord wordt én blijft hangen. Dat heeft te maken met de hormonen die je aanmaakt op het moment dat je een verhaal hoort. Communicatie-expert JP Phillips legt het uit in zijn Ted Talk:

Attention. Emotion. Connection. Action.

De meeste communicatie is gestoeld op het aantrekken van aandacht en het overbrengen van informatie. Dat werkt prima als je lezer al geëngageerd is en en smacht om de de informatie die jij te vertellen hebt. Denk aan een bijsluiter van een medicijn of een handleiding van een nieuwe telefoon (alhoewel…wie leest die nog tegenwoordig? ;-)). Gaat het over commerciële content of simpelweg om iets dat jij graag wil vertellen aan je volgers, dan is die urgentie bij je lezer veel minder groot. Bovendien wil je ook niet alleen informeren, maar een emotie oproepen, connecties aangaan en uiteindelijk graag actie in gang zetten. Om dat voor elkaar te krijgen, is het van belang dat je de emotie van storytelling toevoegt, die leidt tot connectie en actie, zoals Phillips laat zien. Verhalen gaan niet alleen over informatie overbrengen, maar over verandering laten zien, zegt ook onderzoeker Will Storr in zijn TED-talk over The Science of Storytelling:

Zelf aan de slag!

Wil jij jouw klanten laten zien hoe ze door jou kunnen veranderen? Wil je je boodschap laten aankomen? Voeg dan storytelling toe aan je websiteteksten, social media posts, landingspagina’s en emailfunnels. Download hier alvast 10 tips voor het gebruik van storytelling in business. Wil je jouw basiscontent (opnieuw) neerzetten ga dan voor een contentpakket en laat je jouw storytelling liever aan mij over waardoor jij je bezig kunt houden met je business, kijk dan eens bij contentabonnement.