Nog nooit hield ik de updates van de bezorgdienst zo precies in de gaten als vandaag. Sms’jes met tijdvakken, mailtjes met de mededeling ‘de bezorger is onderweg’ open ik zo vaak mogelijk om te zien of die postbode misschien iets eerder komt. Ik staar vaker dan nodig uit het raam, op zoek naar een busje dat gevonden wil worden door mij. Dat busje vervoert iets waar ik in mijn hoofd jaren aan werkte, dat heel wat gevloek en soms tranen kostte, momenten van onzekerheid en een ‘waar ben ik aan begonnen’, dat alles bezit dat ik belangrijk vind. Bij iedere blik op mijn telefoonscherm of de straat stijgt de spanning. Zou hij zo mooi zijn als ik dacht? Wat als het tegenvalt? Wat als de kleur toch net iets anders is dan we hebben afgesproken? Wat als er op de eerste pagina een typefout staat die niemand heeft gezien? Net als ik te keuken inloop voor een zoveelste kop thee, gaat de bel. Ik vlieg naar de deur en begroet de bezorger met een enthousiasme dat hij lang niet heeft gezien. Vijf minuten later open ik met mijn sleutelbos en trillende handen de eerste doos. Het gaat moeizaam, maar het lukt. Daar liggen ze, keurig gestapeld, matte kaften met glanzende details. Het is dikker dan ik dacht. Het papier ruikt nieuw. Lekker. Het is echt. Het is perfect. Mijn eerste boek is een feit.

Het moment dat je je boek voor het eerst in handen hebt is magisch, dat vergeet je nooit.
Foto: het verschijnen van mijn eerste boek ‘Spotlight’ in 2013.  

Bucketlist en expertstatus

Het staat al jaren op je verlanglijstje: een boek schrijven! Je hebt in je bedrijf zoveel kennis en ervaring opgedaan, dat je alles eens mooi zou willen vastleggen in een boek dat gaat over jouw persoonlijke journey, maar ook je grootste inzichten en tips bevat. Geen gefragmenteerd online product, maar iets om in de kast te zetten, om je klanten aan te bieden, je familie te laten zien en om vast te pakken. Iets waar je altijd op terug kan kijken. Wat je positie bevestigt. Een boek is een mijlpaal, maar het schrijven van je boek ook een behoorlijke klus. Zo’n klus die je niet even tussendoor doet en waarin tijd je grootste vijand is. Bovendien pas je zo’n papieren druk niet even aan, dus dat het boek 100% past bij wat je voor ogen hebt, is minstens zo belangrijk. Een boek uitbrengen is namelijk belachelijk spannend. En leuk. En leerzaam. En een vak apart.

Ghostwriter

Als schrijven niet je passie is of je hebt er de tijd niet voor om het alle aandacht te geven die het verdient, dan is het inzetten van een ghostwriter een ideale oplossing. Een ghostwriter weet namelijk wat hij (of zij :-)) doet, zorgt ervoor dat het boek er komt (en sneller dan wanneer je het zelf zou doen) Natuurlijk kost een ghostwriter geld, maar vaak valt over een extra investering te onderhandelen bij het afsluiten van je uitgeverscontract en daarnaast betaalt het zichzelf terug. Denk eens aan de uren die je niet aan schrijven hoeft te besteden, maar kan inzetten voor je business? Alleen een simpele rekensom leert al dat je door door die tijd slim te investeren in je eigen groei, meer verdient dan wanneer je tot middernacht of in de weekenden zit te tikken. Wil je een roman schrijven of je memoires, dan is het werk natuurlijk de beloning, maar zie je je boek als toevoeging aan je business, middel voor je klanten en kroon op je expertstatus, dan is uitbesteden misschien wel de meest logische optie.

Waarom ik?

Waarom moet je dan mij hebben? En wanneer moet je mij hebben? Er zijn namelijk zat ghostwriters en tekstschrijvers te vinden. Weet ik, maar als jouw doelgroep primair de millennial vrouw is, je inhoud wil bieden met je boek zonder dat het ten koste gaat van het leesplezier (it has to be fun, right?) en je met iemand wil werken die je begrijpt, eerder non-fictie schreef, kennis heeft van het werken met uitgevers (hallo contractonderhandeling ;-)), maar ook van selfpublishing en die snapt dat je het liever gisteren dan morgen af hebt, dan moet je bij mij zijn. Heb je daar interesse in? Laat het me dan weten en stuur me een berichtje of een verzoek om te bellen, dan plannen we een afspraak in om te kijken wat je wilt, wat je dat kost, op welke termijn ik ruimte heb en wat ik je zou adviseren.