In de laatste weken van het jaar kom je er niet onderuit: kerstcommercials die bedrijven gebruiken om ons consumenten zo snel mogelijk in de sfeer van Kerst te krijgen. Waarom? Ze willen ons in de stemming krijgen om hun producten, die vaak onmisbaar lijken voor een ultieme Kerst, te kopen. Maar de manier van adverteren in commercials is door de jaren heen sterk veranderd. Waar tot een paar jaar geleden prijs de belangrijkste teaser was voor ons koopjesjagende Nederlanders, nu zien we vooral filmpjes die onze emoties triggeren en soms niet eens met de dienst of het product te maken lijken te hebben. Zijn bedrijven de weg kwijt? Integendeel! Een paar redenen waarom deze mini speelfilms zo ongekend succesvol zijn:
1. Ze triggeren onze positieve emoties: niemand mag eenzaam zijn, hoe ver weg ook
Het Engelse warenhuis John Moon heeft een reputatie als het op Kerstcommercials aankomt. Dit jaar pakken ze uit met een meisje dat een cadeau naar een man op de maan probeert te sturen. Boodschap die terugkomt in beeld en geluid (luister eens naar de muziek ;)) gaan over moeite doen met kerst voor iemand waar je van houdt, over geliefd zijn, over het aloude ‘geven’ dat met Kerst centraal staat. Met een vleugje geloof in magie welteverstaan. Resultaat: je identificeert je als kijker met de liefde van het meisje en de verwondering van de oude man. Tranen gegarandeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=wuz2ILq4UeA
2. Ze triggeren onze negatieve emoties (bijv. schuldgevoel)
Het Duitse EDEKA gooide het dit jaar over een heel andere (zeer succesvolle) boeg. In dit filmpje staat een familie centraal die geen tijd maakt voor hun eenzame opa. Pas wanneer ze een kaart van zijn overlijden ontvangen, komen ze langs. Dan blijkt opa helemaal niet dood, maar kon hij geen andere manier verzinnen om zijn geliefden bij elkaar te krijgen. De reden waarom deze commercial al 26 miljoen keer is bekeken en 120.000 likes heeft gekregen, is omdat wij als kijker ook vaak te gejaagd door het leven rennen en merken dat we weinig ruimte creëren voor de ontmoetingen die er toe doen.
3. Oude thematiek in een nieuw jasje
Kersttijd staat al eeuwen symbool voor samenzijn, hoop en liefde. Een prachtig beeld waar we allemaal deel van willen uitmaken, maar de geplamuurde Coca Cola-reclames met een hoog Disney gehalte stonden vaak ver af van onze realiteit. Door verhalen te vertellen over mensen die lijken op ons en de oude thema’s in een nieuw jasje te verpakken, zie je dat die klik weer wordt gemaakt en we als kijker graag willen geloven in een moment van saamhorigheid. Opvallend is dat in 2015 de kwetsbaarheid van oude mensen en kinderen sterker dan ooit wordt benadrukt.
4. Wat een snaar raakt, wordt gedeeld
Sinds de intrede van sociale media kan een merk zijn bereik gigantisch vergroten door een reclameboodschap te maken die de moeite van het delen waard wordt gevonden. Mensen delen geen harde, commerciële uitdingen, mensen delen emotie. Dus wil je groot worden op internet? Zorg er dan voor dat je die snaar raakt en mensen je commercial aanbevelen aan hun eigen vriendenkring.
Het moge duidelijk zijn: ook adverteerdesr hebben door dat emoties, gevoed door een sterk verhaal, veel beter blijven hangen dan die paar euro extra in onze portemonnee en dat langdurige imago-opbouw gaat voor kortstondig financieel succes. Ik ben fan van de John Moon-reclames (ken je die van vorig jaar nog? 😉 https://www.youtube.com/watch?v=iccscUFY860) Welke kerstcommercial is jouw favoriet?
Liefs,