Iedereen kan bloggen en bloggen kan over alles, maar bloggen zonder focus is zonde van je tijd. Toch? Zeker weten! Maar hoe los je dat op? Vind jouw niche met de 3-stappen methode. Zoals je weet, zijn er duizenden blogs op het net te vinden. Er zijn heel wat redenen waarom sommige blogs succesvol worden en waarom andere falen. Een van de belangrijkste redenen is de breedte van je blog: hoe breder, hoe moeilijker. Daarom is het kiezen van een niche essentieel.
Less is more: kies je niche
Een niche is een klein gebied waar jouw blog zich op richt: dat kan een specifiek onderwerp zijn, een specifieke regio of bijvoorbeeld een specifieke hobby. Je raadt het al: hoe kleiner hoe beter. Natuurlijk heeft een niche nadelen: er zullen ook mensen zijn die niet geïnteresseerd zijn in jouw niche. Gelukkig is er het voordeel van de massa: er zijn genoeg mensen op zoek naar mooie blogs. En het voordeel van een nicheblog is: de mensen die je wel aanspreekt, zijn ook erg geïnteresseerd en zullen – mits je waardevolle content levert – vaak bij je terugkomen.
Duidelijkheid voor je bezoekers
Het eerste voordeel hebben we daarmee te pakken: door heel specifiek aan te geven waar jouw blog over gaat, geeft je bezoekers duidelijkheid. Ze weten iedere keer wat ze bij je kunnen verwachten en zullen, eenmaal geïnteresseerd, niet snel worden teleurgesteld. Ben je bijvoorbeeld moeder en wil je graag schrijven over je leven, kies dan een onderwerp uit je leven dat je erg interessant vindt, bijvoorbeeld je kinderen, je hobby hardlopen of de combinatie tussen moederschap en baan. Schrijf je als moeder over moeders+hardlopen, dan heb je een specifieke niche te pakken en is de kans groot dat je andere moeders die hardlopen aanspreekt.
Adverteerders zijn gek op nicheblogs
Wil je geld verdienen met je blog en kies je dan voor een advertentiemodel, hou er dan rekening mee dat je met een nicheblog de grootste kans op investeerders hebt. Waarom? Iedere euro die een bedrijf uitgeeft aan reclame moet goed besteed zijn. Vaak betalen bedrijven voor het bereik dat je blog heeft. Het spreekt voor zich dat een bedrijf in hardloopschoenen voor vrouwen liever investeert in een blog over moeders die hardlopen (waarvan het nettobereik wellicht kleiner is dan van andere blogs) dan in een algemeen blog voor hardlopers of voor moeders. Kwaliteit gaat voor adverteerders boven kwantiteit, zodat hun investering precies de doelgroep vindt die ze wil bereiken zonder onnodig veel geld te investeren.
Zoekmachines worden blij van nicheblogs!
Adverteerders zijn niet de enigen die graag inzetten op nicheblogs. Ook zoekmachines houden ervan. Dat komt omdat Google structuur aanbrengt in al die miljoenen websites die er te vinden zijn. Hoe duidelijker het onderwerp van jouw blog, hoe gemakkelijker Google het kan categoriseren en hoe beter jouw site vindbaar is.
Fijn, zo’n niche, maar hoe vind je de jouwe?
- Kies een niche waar je enthousiast van wordt. Je moet zelf geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Hoe nieuwsgieriger je bent, hoe beter.
- Doe research: hoe meer jij van je niche weet en hoe groter je expertise en ervaring, hoe interessanter je je blog kunt maken. En hoe leuker het voor de lezer is om je blog regelmatig te bezoeken.
- Kies een niche waar andere mensen enthousiast van worden. Een blog zonder bezoekers is immers niet wat je wilt, dus je zult moeten onderzoeken wat andere mensen leuk vinden. Dat kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je het zoekgedrag van mensen onderzoeken via de Google Adwords Keyword Planner. Google dit, maak een account aan en check via de zoekwoordenplanner of de door jouw gekozen niche hoge zoekresultaten haalt in de zoekwoordenplanner.
Let op!
Nicheblogs zijn geweldig, maar het kan zijn dat je je beperkt voelt. Kijk voor je begint goed hoe klein je je niche wilt maken. Zo voorkom je dat je na 10 blogposts niets meer te melden hebt. En dat je zo specifiek bent, dat je de enige bezoeker wordt ;-). Kortom: voer de drie stappen goed uit en zorg dat je een niche kiest waar je lange tijd mee vooruit kunt en die je expertise laat zien.
Veel plezier! Welke niche kies jij?