Verbinding maken met je publiek. Als er één rode draad was in het Speakers of the Future event van gisteren was het dat. Minoes Jorissen hamerde erop bij het openingsgesprek, Ronald Giphart vertelde ons hoe taal ons daarin helpt, Lotte de Man liet zien wat er gebeurt als je dat op LinkedIn doet (viral posts na het delen van zakelijke kwetsbaarheden als een black out op het grootste podium in je carrière), Vivian Reijs bracht die theorie in praktijk door in haar gesprek het publiek effortless mee te nemen in haar eigen thematiek en sprekerswerk en Remco Claassen maakte zoveel verbinding dat hij een Belgische fan uit het publiek spontaan een knuffel gaf. Maar…hoe doe jij dat nou, verbinding maken? Want het gaat (en ging gisteren) op dat podium ook wel eens mis…

Verbinding maken, 3 mini tips.

  1. Spreek de is de taal die bij jou past (personal branding) én bij je publiek.
    Gaat je publiek ‘aan’ bij voorbeelden over Jos Brink en Willem Ruis, dan is dat een indicatie dat je jouw standaardreferenties als Enzo Knol en Monica Geuze even moet aanpassen aan de groep.
  2. Check de inhoudelijke verwachtingen van het publiek en kom daaraan tegemoet
    Als je publiek de behoefte heeft aan een grote toolbox aan praktische tips, trucs om zelf aan de slag te gaan na je keynote, deel die dan. Een persoonlijk verhaal is natuurlijk ook inspirerend, maar laat dat (voor deze keer) niet de overhand voeren, als het programma een praktische invulling belooft. Zorg dat je als spreker goed bij de organisatie checkt wat de beloftes aan of de verwachtingen van de zaal zijn en check de communicatie die is uitgegaan naar het publiek. Daaruit weet je waar het zwaartepunt moet liggen in jouw talk om die dag succesvol te zijn.
  3. Verklein de kloof: wees inspirerend en bescheiden
    Heb je functionele, persoonlijke succesverhalen die je publiek inspireren, noem ze zeker. Niemand is gediend met valse bescheidenheid en het is mooi om uit te spreken waar je voor staat. Maar (zeker in Nederland) is het minstens zo belangrijk dat je de kloof met je publiek (die je als spreker automatisch hebt) zo klein mogelijk maakt. Jezelf groter maken dan je al bent (via een model dat in Amerika vaak succesvol wordt toegepast) werkt in ons land vaak averechts. Het straalt meer onzekerheid uit dan zekerheid, vergroot de kloof en verkleint de verbinding en daarmee je geloofwaardigheid en dus je succes. Vivian Reijs kreeg de vraag of ze wel eens zenuwachtig was voor zalen. Ze had met geloofwaardig gemak ‘nee’ kunnen zeggen, maar ze koos voor een ‘natuurlijk, het is bij iedere zaal altijd een beetje spannend’. Daarmee nam ze het publiek serieus, verkleinde ze de afstand en vergrootte ze juist haar autoriteit.

Succes!