Schrijvers en media. Een lastige combinatie, want…zoals Anne Eekhout deze week in NRC al zei: ‘Als je geen drankverleden hebt, knettergek bent of je boek ‘waargebeurd’ is dan is het zoeken naar een aanknopingspunt vaak lastig. Herkenbaar. Zo werd ik zelf ook ooit uitgenodigd door Koffietijd en vervolgens afgebeld omdat Barbie een boek had geschreven en voorrang kreeg. Word je daar zuur van? Natuurlijk, want het voelt als iets dat buiten je macht ligt, maar eerlijk is eerlijk…deze manier van werken is al duizenden jaren om en verre van persoonlijk, dus het heeft weinig zin om daar te lang bij stil te staan.
Tijd dus om je te focussen op waar je meer invloed op hebt: social media! Wanneer het aankomt op boekpromotie en het bereiken van je lezers kun je daar effectiever zijn dan waar ook, of je nu een boekendeal hebt of je werk zelf uitgeeft. De voordelen van social: je kunt je doelgroep goed uitkiezen, de kosten zijn laag en – voor een controlfreak als ik een groot voordeel – je hebt het helemaal zelf in de hand.
Wil je je boekpromotie via social media laten lopen, waar moet je dan op letten?
1. Begin op tijd met het bouwen van je accounts
Dat ligt natuurlijk voor de hand, maar toch…je wilt niet weten hoe vaak mensen er te laat achterkomen. Social media werken met bereik: hoe meer vrienden of volgers, hoe groter je bereik. Begin je een week voor de start van je boekpromotie met het opzetten van je account, dan wordt dat natuurlijk lastig. Zorg dus dat je al een werkend account met bereik opbouwt in de maanden of zelfs jaren daarvoor.
2. Introduceer jezelf als schrijver, niet als verkoper van je boek
Natuurlijk wil je uiteindelijk je boek verkopen, maar door alleen maar over verkoop en over je boek te praten, zullen mensen je snel gaan negeren. En terecht ;-). Social media zijn immers meer dan een sales- en adverteerkanaal, het zijn middelen om een relatie met mensen op te bouwen. Doe dat dus. Op die manier voorkom je dat mensen je zien als geldwolf die alleen maar aandacht komt opeisen. Ken je politici die je vier jaar nauwelijks ziet, maar die je in de aanloop van de verkiezingen opeens dagelijks voorbij ziet komen? Juist. Dat effect wil je niet.
3. Voeg waarde toe voor je (social media) lezer
Als je alleen maar advertenties van je boek deelt, zijn mensen snel uitgekeken op je posts. Wanneer je die doorspekt met grappige, informatieve, interessante of emotionele elementen, dan kunnen je lezers er zelf ook iets mee. Wees niet egoïstisch, voeg waarde toe voor de ander.
4. Zoek je publiek uit
De meeste social media kanalen geven jou ook de mogelijkheid om anderen te volgen. Doe dat ook slim. Kom niet alleen in contact met lezers, maar ook met uitgevers, redacteuren, journalisten, boekhandelaren etc. Door je stem te laten horen in gesprekken die zij voeren, geef je jezelf een podium.
5. Wees creatief in je content
Wanneer je iets deelt op social media vraag je aandacht en tijd van je volgers. Zorg dat je die tijd goed gebruikt, door interessante en creatieve (niet altijd dezelfde) content te delen. Op die manier blijf je interessant en komt er een moment dat je kunt fluisteren: ‘Lieve volgers, er komt een nieuw boek, ik zou het leuk vinden als je het koopt.’
Welke tips en trucs heb jij als het aankomt op het gebruik van social media?
Liefs,