Een boek schrijven vereist heel wat: planning, schrijftalent, vaardigheden en research. Vaak kiezen beginnende auteurs voor een onderwerp/setting die ze goed kennen vanuit hun eigen werkelijkheid. Dat is een handige manier, want dan heb je je research dat nodig is, voor een groot deel al gedaan.

“Schrijven over wat je interessant vindt, is net zo goed en misschien nog wel veel leuker om te doen”

Is het ook noodzakelijk om ‘te schrijven over wat je al weet’? Zeker niet. Schrijven over wat je interessant vindt, is net zo goed en misschien nog wel veel leuker om te doen. Dan is research wel extra belangrijk, want je wil dat je verhaal geloofwaardig wordt. In 2017 hebben we heel wat mogelijkheden om research te doen en internet is daarbij natuurlijk een goudmijn voor iedere schrijver. Heel veel is op te zoeken en daarmee kom je ook een eind.

Toch werk ik daarnaast ook heel graag met interviews, loop ik vaak een dagje mee op locatie en bezoek ik specifieke plekken. Zo heb ik de afgelopen jaren gepraat met actrices, politieagenten, drugsdealers, politici, escortdames en bezocht ik hotels en televisiesets. Het voordeel hiervan is dat je vaak details ziet en hoort, die jezelf nooit had kunnen bedenken. Deze speciale elementen voegen een sfeer of vocabulaire aan je verhaal toe die je zelf niet had kunnen bedenken.

Kortom: research (hoe uitgebreid of beknopt ook) is zeker een stap die je niet over mag slaan. Waarom?

Research leidt tot:

  • Geloofwaardigheid: kan wat jij hebt gebruit in je verhaal ook echt in de praktijk? Is de afstand tussen plek A en B in je boek daadwerkelijk te lopen of is dat veel te ver? Werkt de politie wel zo als jij dat in je verhaal hebt beschreven? Ligt dat kustplaatsje waar je hoofdpersoon op vakantie gaat wel in Spanje? Ga je wel dood van die hoeveelheid gif?
  • Mooie details: een goed verhaal hoeft niet identiek aan de werkelijkheid te zijn, het is immers fictie. Maar om geloofwaardig te blijven én de lezer mee te voeren, heb je wel realistische details nodig om je verhaal ‘aan te kleden’. Research kan daarvoor zorgen. zo levert een gesprek met een ervaringsdeskundige je net de termen, werkwijze of bijzondere anekdotes op die je nooit had kunnen verzinnen, maar wel geweldig passen binnen jouw boek.

En o ja, het is natuurlijk een open deur, maar het is wel handig om je research af te ronden (voor 95%) voor je begint te schrijven aan je eerste versie. Als je het andersom doet, kan dat veel herschrijfwerk kosten en dat is zonde.

“Soms gebruiken schrijvers de researchfase om het echte schrijven uit te stellen. Zet daarom een deadline hiervoor”

Let er ook op dat je niet in de researchfase blijft hangen. Soms gebruiken schrijvers de researchfase om het echte schrijven uit te stellen. Zet daarom een deadline hiervoor. Vooral non-fictieschrijvers en fictieauteurs van historische romans zijn hier gevoelig voor, omdat er zo veel over hun onderwerp te vinden is, dat je wel kunt blijven researchen.

Wat je ook voor onderwerp kiest: zorg ervoor dat je details en waarheden kent die nodig zijn om je verhaal geloofwaardig te maken en verzamel die voor je begint met je eerste versie, dan kun je constructief aan de slag.

Doe jij ook research? Hoe precies?