Twee weken geleden kreeg ik een mailtje dat ik nu nog steeds niet heb beantwoord en dat is vreemd voor mijn doen. Meestal beantwoord ik een mail dezelfde dag. Anders maximaal de dag erna. Waarom deze dan niet?

“Vervolgens vroeg ze om ‘even’ een paar vragen te beantwoorden voor haar blog. Het waren 25 vragen”

Het was een berichtje van een jonge schrijfster die ik nog niet kende. So far, so good. Ze stuurde een mailtje zonder aanhef dat ze geknipt en geplakt had en naar haar hele adresboek had gestuurd. Vervolgens vroeg ze om ‘even’ een paar vragen te beantwoorden voor haar blog. Het waren 25 vragen. Die niet even te beantwoorden waren. So far not so good. Vervolgens vroeg ze me haar boek te promoten en in ruil wilde ze het mijne ook onder de aandacht brengen. En daar ging het dus echt mis, want ze vroeg mij (als random persoon) dus om veel voor haar te doen en ik kreeg er niets voor terug. En dus blijft de mail voorlopig onderaan mijn prioriteitenlijst. Ik wil haar best antwoorden natuurlijk, maar liever nog zou ik haar vertellen dat haar aanpak niet de meest gunstige was. En dat klinkt dan weer zo onaardig.

Zelf vraag ik regelmatig mensen om hulp: als proeflezer, voor research, marketingadvies, noem maar op. En gelukkig zegt bijna iedereen ‘ja’, want wij mensen (ook ik) zijn geneigd om anderen te helpen. Dus als je in je vraag de juiste snaren raakt, kun je er bijna zeker van zijn dat je een groot ‘ja, natuurlijk’ terug kunt verwachten. Maar hoe doe je dat?

“Wil je hulp van iemand, kijk dan eerst eens of je een band (of een gevoel van herkenning) op kan bouwen voor je iets van iemand vraagt”

1. Bouw eerst een relatie met iemand op

Bijna iedereen wil een vreemde helpen, maar een bekende helpen, is nog veel makkelijker. Wil je dus hulp van iemand, kijk dan eerst eens of je een band (of een gevoel van herkenning) op kan bouwen voor je iets van iemand vraagt. Dat kan door op een (netwerk)bijeenkomst op iemand af te stappen en een praatje te maken en door later aan die ontmoeting te refereren, maar het kan ook online. Zo kun je bijvoorbeeld ‘flirten’ op social media door te reageren op posts van die ander en de posts likes te geven. Zo rinkelt er al een belletje op het moment dat jij je vraag stelt en ben je voor die ander geen volledig onbekende meer.

2. Geef die anderen een gevoel van uitverkorenheid

Iedereen vindt het fijn om voor iets gevraagd te worden: dat voelt speciaal en bijzonder. En dat vindt ons ego prettig. Als je je verdiept in diegene wiens hulp je wenst en dat laat zien (door bijvoorbeeld te refereren aan iets dat diegene eerder heeft gedaan, een mooi interview, een interessant boek/zaak/project etc.), dan wordt ‘nee’ zeggen al een stuk moeilijker. Stuur je daarentegen een ongeadresseerde mail met als aanhef ‘geachte,’ en zonder persoonlijke noot over de ontvanger, dan voelt de keuze willekeurig en denkt iemand al snel ‘blijkbaar is er geen moeite gedaan, waarom zou ik dan moeite doen?’

“Krijg ik een verzoekje dat ik in een paar minuutjes kan beantwoorden (of minder) dan doe ik dat vrijwel altijd”

3. Time is money: maak je vraag zo klein mogelijk

Krijg ik een verzoekje dat ik in een paar minuutjes kan beantwoorden (of minder) dan doe ik dat vrijwel altijd. Geen probleem toch, een kleine moeite voor mij die een ander weer op weg kan helpen. Maar als een verzoek mij een paar uur van mijn tijd kost, dan ben ik veel minder geneigd om dat snel te doen. Zeker wanneer een ander denkt dat je het ‘zo wel even kunt doen’. Weet dus wat je vraagt en als het een grote opdracht is, leg dat dan uit. Kun je je opdracht verkleinen, doe dat. Zo had het meisje ook 5 vragen kunnen sturen in plaats van 25. Dan was de kans dat ik al gereageerd had een stuk groter.

4. Regel return on investment: wat doe je terug?

Bedenk als je om hulp vraagt altijd wat je terug kunt doen. Dit kan iets kleins zijn, iets dat je zelf te bieden hebt als ruilmiddel, desnoods een bedankje. Weet je niet waar je die ander een plezier mee kunt doen: vraag het dan, dat laat zien dat je eraan hebt gedacht.

We kunnen niet zonder hulp van anderen, hoe graag sommigen van ons (guilty ;-)) dat soms best zouden willen. Maar bedenk dus goed, als je hulp vraagt, doe het dan slim, dan is de kans op succes vele malen groter!

Liefs,

Joyce