Mijn nieuwe boek is nu een week of zes geleden ingeleverd en inmiddels wacht ik hongerig in de gang van ons huis op de postbode. Er ligt een briefje van DHL op de mat van gisteren, vandaag komt de bezorger opnieuw. Zou het dan echt eindelijk het nieuwe boek zijn?
Gadgets please, want een boek is zo last season
De laatste dagen heeft hij sowieso vaak genoeg moeten aanbellen: een tafellaken, miniboekjes, banners, bloemen, ‘crime-zone-linten’, van alles werd bezorgd. Waarom? Het tweede deel van het schrijven van een boek is aangebroken: de promotie. Want, ‘like it or not’ dat hoort er ook bij en kost ongeveer even veel tijd als het schrijven van het boek zelf.
De meeste auteurs zijn vooral bezig met het schrijven van hun boek. Gelukkig maar, want daar draait het natuurlijk om, maar daarmee ben je er niet, zo’n boek verkoopt zichzelf immers (meestal) niet. Daarom krijg je er na het zetten van de laatste punt een nieuwe baan bij: die van verkoper en marketeer.
Het zal je inmiddels door alle spam op social media niet ontgaan zijn: de voorbereiding voor de promotour van In de familie is in volle gang!
Dat betekent in willekeurige volgorde: idioot veel mailen en bezig zijn met social media, signeersessies regelen en plannen, promomateriaal bedenken, ontwerpen, bestellen en bezorgen, een feest regelen (en dat moet natuurlijk weer op een onmogelijke locatie waar alleen stromend water en stroom voorhanden zijn (zie foto: hij is nu nog leeg, maar het wordt AMAZING!)), bedelen om media-aandacht, bloggers pleasen, boekhandelaren opzoeken, evenementen aandoen, interviews geven, filmpjes maken en op de foto gaan. Tijdrovend? Ja. Leuk? Zeker weten! Moeilijk? Ook, zeker als een grote keten je niet inkoopt omdat ze geen risico willen lopen met nieuwe auteurs of als mensen goed bedoeld advies geven als ‘waarom ga je dan niet bij Late Night zitten of bij De Wereld Draait Door’? Tja, dat ik daar niet aan heb gedacht ;-). Maar hoe tijdrovend en lastig soms ook: promotie doen is vooral een dankbaar proces waarin je je ‘kindje’ aan de wereld kunt tonen!
De concurrentie is moordend in thrillerland
Want dat is natuurlijk wel waar je het allemaal voor doet: dat jouw boek – tussen die moordende concurrentie van het thrillergenre in – straks de weg naar het nachtkastje van zoveel mogelijk lezers vindt.
Mochten jullie dan ook denken: ik kan dat hele boek van haar niet meer zien, dan snap ik dat best, maar weet dat een nieuwe schrijver op moet boksen tegen een leger van routiniers die de boekhandels bezetten en dat we met geweld ons plekje moeten bemachtigen.
Promoten doe je samen!
Wil je helpen? Blijf dan doen wat je al doet en like of deel dan ook de komende weken mijn berichtjes. Als je dat wilt doen, ben ik je eeuwig dankbaar, want hoe hard ik ook werk, zonder jouw extra duwtje in de rug gaat het niet.
Liefs,