‘Nee, zo ben ik niet, ik kijk verder dan de eerste indruk!’ Ja vast, maar wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit: of het nu om mensen of boeken gaat: de eerste indruk telt big time en juist daarom is die goud waard. Met deze 3 tips zorg je voor een goed boekomslag.
You never will get a second chance to make a first impression – Will Rogers
Juist omdat je een eerste indruk niet over kunt doen, is het belangrijk dat die goed is. Dat geldt voor jouwzelf (wat trek je aan, hoe kom je binnen, wat voor handdruk heb je?) als in boekenland. Want de kaft – of zoals de specialisten zeggen ‘het omslag’ – is ontzettend belangrijk. En dus ook altijd een onderwerp van discussie, want het moet aan veel eisen voldoen. Ga jij een boekomslag ontwerpen of heb je er een nodig? Hierbij wat tips waar je op moet letten.
1. Kies een vormgeving die bij je ‘hokje’ past
Het omslag is een weerspiegeling van de inhoud van je boek. Om die inhoud goed over te brengen, is het dus belangrijk kaft en inhoud matchen. In boekhandels zie je vaak tafels of categorieën van genres. Hoe beter jouw boek in een genre past, hoe makkelijker het is om het te verkopen. Spotlight paste niet in een hokje en was een mix van genres. Leuk voor de lezers, niet handig voor de verkoop. Wil je het jezelf makkelijker maken, kies dan voor een duidelijk genre én ontwerp een omslag dat hierbij past. Hoe je weet of je op de goede weg zit? Loop eens paar boekhandels binnen en kijk hoe de omslagen in jouw genre eruit zien.
2. Noem het belangrijkste eerst
Het klinkt misschien als een open deur, maar zorg ervoor dat je het belangrijkste eerst noemt en de meeste ruimte geeft. Meestal is dat de titel van je boek, zeker als je debutant bent. Waarom? De titel is je belangrijkste verkoopargument waarmee je mensen moet interesseren in je boek. Je omslag is bedoeld als reclamemiddel en als beginnend schrijver heeft jouw naam (nog) geen waarde. Ben je wel bekend bij een groot publiek en kopen mensen al op je naam, zorg er dan voor dat jouw naam wel groot op het omslag staat.
3. KISS: Keep it simple stupid
De voorkant (en in mindere mate de achterkant) van je boek is je belangrijkste visitekaartje. Het is dus belangrijk dat je op die centimeters je boodschap zo goed mogelijk overbrengt. Door je boodschap, lettertypes, beelden en kleuren beperkt te houden, ondersteunen die je boek het sterkst. Zo breng je een duidelijke focus aan en blijft je omslag veel beter hangen bij je (potentiele) lezer. Maak je het te druk, dan versnippert je boodschap en is ook het beeld moeilijker te onthouden voor mensen.
Mijn nieuwe boek verschijnt in juni en inmiddels zijn we zover dat de definitieve versie bij de zetter ligt (die zorgt voor de opmaak van de binnenkant) en dat er een concept omslag ligt. Omdat het nog niet definitief is (nog één partij moet er een klap op geven), kan ik hem nu nog niet laten echt zien, maar zelf ben ik er hartstikke blij mee, dus natuurlijk wil ik jullie wel vast een sneak peak geven in deze verwrongen versie. Kun je er al iets in zien?