Liefde voor een cursus op Instagram. Oké, Al twee weken geven Charlotte Meindersma (@charlotteslaw) en ik een cursus contentmarketing voor ondernemers. Dat deden we vorig jaar ook al, old school, in gezellige zaaltjes in het Student Hotel in een middagsessie die altijd uitliep. Helemaal top, offline mensen ontmoeten, maar niet zo geweldig als de vorm die we sinds dit jaar hebben gekozen: Instagram als platform voor een complete cursus. Even wennen misschien, maar wij zijn fan en dit zijn de 5 redenen waarom!

1. Onbeperkte ruimte

Een klaslokaal is leuk, maar ook zo vol. Je kunt een zaal natuurlijk wel laten groeien, maar met alle deelnemers die we voor de instacursus was het wel een heel groot lokaal en een behoorlijke onpersoonlijke bedoening geworden. Online hebben we daar geen last van. Iedere deelnemer claimt zijn eigen plekje en omdat we ruimte genoeg hebben, krijgt iedereen een front row seat.

2. Deel je eigen tijd in, jouw agenda is leidend

‘O nee, dan kan ik niet!’ Hoe vaak we die zin in 2018 wel niet hebben gehoord, weet ik niet meer, maar het was vaak zo. ‘Dan ben ik op vakantie, heb ik een babyshower of moet ik werken…al die goede redenen om niet te kunnen komen, kwamen voorbij. Wel mega jammer natuurlijk, want we hielden niet iedere week een workshop. Dankzij de online cursus bepaal jijzelf wanneer je verder wilt kijken. Check je ‘s avonds in een uurtje de leerstof van die dag of spaar je alles op voor het weekend, pak je een dagje vrij of knip je het op en kijk je mee terwijl je koffie zet of wacht op de volgende vergadering? Je hoeft je nu niet meer aan te passen aan onze agenda, de jouwe is leidend. Wil je leren in de trein of bus naar je werk? Of zelfs luisteren naar de stories in de auto als podcast? Onze deelnemers doen het al en het werkt perfect. Hoe fijn is dat?

PS Geldt voor de makers natuurlijk ook. Ik kan nu  prima en de cursus geven en ‘s ochtends aan mijn nieuwe thriller schrijven of de contentmarketing voor ‘Ruimte voor liefde’ regelen. Easy peasy dankzij die flexibiliteit!

3. Je bed niet uit terwijl de regen tegen de ramen klettert

Het is winter en het regent al dagen. Binnenkort begint het ook te vriezen. Leuk al die winterpret, maar niet als je daardoor in de file staat op weg naar een workshop of zoals ik met de trein van Roermond naar Den Haag en er altijd wel ergens vertraging is.Reizen kost tijd, is inefficiënt en in de winter oncomfortabel. Dankzij de online variant via Insta kan ik mijn video’s gewoon thuis opnemen en uploaden, vragen beantwoorden met mijn voeten tegen de verwarming en nog beter: ook jij als deelnemer kunt gewoon in je pyjama aan de slag. Scheelt niet alleen tijd, maar maakt het wel zo relaxed!

4. Heb je insta, dan vliegen we zo je tijdlijn in!

Een van de belangrijkste voordelen wat mij betreft: door niet te kiezen voor een online omgeving via onze websites, maar voor Insta, zitten we al in je blikveld. Je leert pas als je gemakkelijk toegang krijgt tot informatie en hoe fijn is het dat we gewoon je tijdlijn en stories invliegen? Want natuurlijk zit jij (net als wij) regelmatig net wat te vaak op social media, dus daar ben je al. Hoef je geen extra wachtwoorden te onthouden, sites te bezoeken waar je zelden komt en er echt voor te gaan zitten. We praten gewoon met je als jij bij de koffieautomaat staat, in de rij bij de kassa, in de bus of tijdens het koken. Zonder dat jij er extra moeite voor moet doen. En behalve nieuwe kennis geeft dit je ook een goed gevoel, want zolang je naar ons kijkt ben je in elk geval niet het 493e kattenfilmpje van de dag aan het checken ;-).

5. Meer persoonlijke aandacht voor iedereen

Door niet iedereen in een middag te willen helpen en meer dan 4 uur tot onze beschikking te hebben (je bent ongeveer een uur per dag met de cursus bezig als je de stories en posts bekijkt en de opdracht maakt), kunnen we eindelijk uitpakken. niet alleen delen we veel meer kennis en voorbeelden in deze 15-daagse, we hebben ook meer tijd en ruimte om in te gaan op vragen van deelnemers. En door ze onder de posts te beantwoorden, kan iedereen meekijken en mee leren, net als ‘vroeger’ in de klas. Meer persoonlijke aandacht dus. Love that!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lage prijs die we nu hebben kunnen vragen en het gratis systeem dat we dankzij Insta gebruiken. Hebben we dit geniale plan dan helemaal zelf bedacht? Nope, helemaal niet zelfs. Wij ‘stalen’ het van @celinecharlotte die zo’n Instacursus als eerste gaf in onze omgeving. Dikke credits dus voor haar. Bedankt voor de inspiratie!

Meedoen? Kan nog steeds!

Wil je nog meedoen met onze cursus ‘Contentmarketing voor ondernemers’ en heb jij je doelgroep, doelen, mediapresence en SEO ook nog niet helemaal op orde, dan kun je alsnog meedoen en alles (op de live van 24 januari na) terugkijken tot 15 maart. In jouw tempo dus, wanneer het je uitkomt, met je voeten tegen de verwarming en voor maar zes tientjes. An offer you can’t refuse, want ik zeg het je, dit is de beste uitvinding ooit :-).