Als ik hier over boeken schrijf, dan gaat het meestal over fictie: verhalen die je ’s avonds meeneemt naar bed, die je leest op het strand of als je onderweg moet wachten als tijdverdrijf. Maar naast deze fictieboeken die je even meenemen weg van alle werk, zijn er natuurlijk ook non-fictie boeken die je horizon verbreden. Je ziet (gelukkig ;)) dat ook deze ‘nuttige’ boeken de laatste tijd steeds beter geschreven worden en dus fijner om te lezen. Dat er steeds meer goede non-fictieboeken verschijnen, is ook niet voor niks. Als schrijver (en/of) bedrijfseigenaar is het schrijven van een eigen boek namelijk geweldige marketing. Eigenlijk zou iedere eigenaar een goed boek moeten schrijven! Waarom?
1. Een boek schrijven geeft je focus en helderheid
Een boek is geen verzameling van blogs of losse ideeën, een boek is een geheel met een kop, een middenstuk en een staart. Om dat geheel te maken, moet je goed kijken wat je wilt vertellen en wat je kernboodschap is. Die kernboodschap geeft je focus en helderheid over je bedrijf en over je bedrijfsdoelen. Je wordt als het ware gedwongen om je eigen bedrijfsfilosofie nog eens goed onder de loep te nemen: waar sta je voor? Wat doe je anders dan anderen (oftewel, wat zijn je echte USP’s?) en wat wil je laten zien?
2. Een boek geeft je nieuwe inzichten voor de toekomst
Een boek schrijven over het ‘nu’ is mooi, maar vaak geeft het ook een doorkijkje naar de toekomst. Waar wil je naartoe? Wat is je einddoel, je stip op de horizon? Door hier over na te denken, krijg je nieuwe inzichten over je toekomst.
3. Een boek geeft je autoriteit
Hoe je het ook wendt of keert: een boek heeft, zelfs in dit vluchtige en digitale tijdperk, nog steeds een bepaalde status. Wanneer je een boek kunt schrijven over je business, werkwijze of ideeën, dan laat je daarmee een bepaalde expertise zien. En net die expertise kan klanten over de streep trekken om voor jou te kiezen.
4. Je blijft op het netvlies van je (potentiële) klanten
Eigenlijk is het heel simpel: een boek kan er zijn, terwijl jij er zelf niet bent. Denk aan een lezing die je hebt gegeven. Op dat moment doe jij je best om je publiek te inspireren, maar na de lezing is de kans groot dat jouw verhaal – hoe interessant ook – bij de bezoekers wordt overgenomen door de waan van de dag. Zonde. Door na de lezing boeken weg te geven of te verkopen, zorg je ervoor dat je ook na de lezing nog op het netvlies van mensen blijft, zonder dat je daar direct contact voor nodig hebt. Zo kan een toehoorder het boek zelf later nog eens erbij nemen of het doorgeven aan vrienden of collega’s. Je invloed van diezelfde lezing reikt daarmee verder en duurt langer.
5. Een boek is de beste giveaway en het leukste visitekaartje
Ook geen zin om op het eind van het jaar langs de plaatselijke slijterij of bloemist te gaan voor je relatiegeschenken? Door je eigen boek cadeau te doen, ben je daar voor altijd vanaf. Een persoonlijker (tip: schrijf er een persoonlijke boodschap in voor de ontvanger) cadeau bestaat er niet. Daarnaast biedt je de ontvanger ook nog direct waarde door de inhoud die dit relatiegeschenk met zich meedraagt.
6. Een boek zorgt voor een grotere naamsbekendheid
Zoals onder 4 al genoemd, hebben boeken de eigenschap om te gaan zwerven (zolang ze niet achter in een kast staan te verstoffen). Dat is mooi, want door te zwerven, steken ze op allerlei plekken de kop op. Ook bij mensen die nog nooit van jou of je bedrijf hebben gehoord. En dat is weer mooi voor je naamsbekendheid.
7. Je kunt in een boek op een andere manier je kennis en ervaring delen
Je hebt in je bedrijf al manieren waarop je waarde toevoegt voor je klant, maar in de loop van de jaren heb je vast heel wat kennis, ervaring, anekdotes en do’s en dont’s verzameld waar anderen baat bij kunnen hebben. In een boek komen deze geweldig tot hun recht. Dé manier om iets na te laten!
8. Een boek is schaalbaar en kan zorgen voor passief inkomen
Het is best moeilijk om veel geld te verdienen met een boek, maar non-fictieboeken doen het goed in de boekenmarkt. Dat betekent dat je er – mits het goed in elkaar zit, goed geschreven is en er markt is voor het onderwerp – wel degelijk iets mee te verdienen valt. Het voordeel: de meeste ondernemers werken nog steeds op ‘uurtje-factuurtje’-basis, waarin je concreet je tijd en kennis ruilt tegen geld. Aangezien je tijd beperkt is, is je inkomen dat ook. Een boek is schaalbaar: je steekt er eenmalig tijd in en je kunt die input onbeperkt verkopen. Zo houd je tijd én geld over voor andere dingen.
Liefs,