Het internet is een drukke plek en jij bent niet de enige organisatie in je branche die vecht voor de aandacht van de lezer. Je wilt een groot lezerspubliek, liefst een stadion vol. Toch kun je met een paar slimme wijzigingen in je werkwijze zorgen voor een groter blogpubliek. Deze 7 tips helpen je verder!

1. Eén is meer dan geen, geniet van de reis

Bij bloglezers werkt het hetzelfde als bij klanten: als je net begint, is elke lezer er één. Help die persoon verder, koester hem. Vanuit een begin kun je bouwen aan je platform. Vier daarom je successen. Heb je 10 likes voor je blog of 20 nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Dat is – zeker in het begin – fantastisch. Denk niet meteen ‘dat is te weinig’. Zet door: iedere lezer is er één.

2. Geef altijd meer dan je belooft

Lezers zijn – net als klanten – verwend. Zorg dat je altijd probeert om de beste blog te maken die je in je hebt. Verbaas mensen.

3. Vergeet niet om beter te worden

Er zijn veel bedrijven die de kracht van bloggen hebben ontdekt, maar je ziet direct dat de meeste ondernemers ‘het erbij doen’. Vaak komt die blog aan het eind van je prioriteitenlijstje en wordt hij afgeraffeld. Jammer, want het is je visitekaartje en wordt nog lang na jouw publicatiedatum door Google teruggevonden. Zorg dus dat je beter wordt en train jezelf.

4. Hou je gevoel voor humor

Wat de reacties op je blog ook zijn, neem ze niet persoonlijk en neem bloggen niet té serieus. Je blog is een middel, geen doel op zich. Geef het de tijd om zich als middel uit te betalen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het heel leuk vinden en er zijn ook zure gezichten. Lach ze weg, er is niemand ter wereld die het voor iedereen goed kan doen.

5. Kies een tempo dat je vol kunt houden

Als je heel fanatiek van start gaat met bloggen en de eerste week iedere dag een blog deelt, dan raken mensen daaraan gewend. Datzelfde geldt voor een tweewekelijkse of een wekelijkse blog. Mensen rekenen op de frequentie die je aanhoudt. Zorg er daarom voor dat je een hoeveelheid kiest die je langere tijd vol kan houden. Zo voorkom je dat je mensen teleurstelt en ze afhaken als je onregelmatiger gaat bloggen.

6. Schrijf naar het publiek dat je wilt hebben

Het belangrijkste dat een blog voor je doet, is het bouwen van een relatie met je lezer. Het is aan jou om die relatie te onderhouden. Zorg dus dat je je bewust bent van het publiek dat je uitkiest. Heb je de juiste mensen te pakken waar je graag een band mee opbouwt?

7. Klein en relevant is beter dan groot en ongericht

Ken je het cliché dat kwaliteit boven kwantiteit gaat? Dat is niet voor niks een cliché. Het is namelijk hartstikke waar en gaat voor bloggen ook op. Je kunt beter honderd lezers hebben die potentiele klanten zijn en geïnteresseerd zijn in je organisatie, dan 10.000 die nooit iets zullen kopen. Nogmaals, een blog is een middel, geen doel op zich.

Het voordeel van bloggen is dat het je iets oplevert vanaf het moment dat je ermee begint. Het dwingt je om na te denken over je business, het geeft je een contactmoment met je klant en het is een kans om waarde te leveren. Aan de slag dus…en vooral: veel plezier!

Joyce