Doorbreken als schrijver of er succesvol in zijn, is geen makkelijke opdracht. De concurrentie is moordend, steeds meer mensen lijken Netflix te verkiezen voor een goed boek (of lijkt dat maar zo?) en last but not least: een knettergoed boek schrijven is ook zo eenvoudig niet. Hoe vergroot je dan je kansen om succesvol(ler) te worden als schrijver? Ik geef je mijn 5 tips!

1. Ken je kracht, investeer in de rest

Het begint allemaal – nog steeds en gelukkig maar – bij het goed vertellen van een mooi verhaal. Wat de statistieken of geruchten je ook mogen vertellen (ja, het helpt om BN’er te zijn): talent en ambacht zijn de basis van een carrière als schrijver. Zonder dat gaat het echt niet gebeuren. Gelukkig heb je daar invloed op.

De vorm die je kiest, je stijl, de beheersing van elementen als spanning, structuur, inleven in personages en dialoog, zijn belangrijk voor het schrijven van een mooi boek en een deel daarvan is zeker te ontwikkelen. Zonder een stevige dosis talent wordt je nooit een topper, maar door je talent en je skillset te ontwikkelen krijg je niet alleen meer plezier in het schrijven (want je ziet je vooruitgang), je kansen om succesvol te zijn en meer lezers te vinden groeit ook met de dag. Investeren dus! Zeker in de dingen die je van nature niet zo leuk vindt. Dus ben je niet goed in dialoog, maar wel in personages of perspectief? Werk dan met verschillende perspectieven, maar doe een korte cursus voor het verbeteren van je dialogen. Een goede auteur heeft zijn bijzondere kenmerken, maar is in de basis ook een sterke allrounder. Meer leren over de basis van schrijven of gevorderde schrijftricks? Ik help je graag verder in laagdrempelige instagramcursussen, e-cursussen of korte effectieve persoonlijke trajecten zodat jij kan groeien.

2. Kies een niche: specialiseer je

Toen ik begon met schrijven, wilde ik het liefst alle genres proberen en laten zien dat ik van alles kon. Stiekem wil ik dat nog steeds, want ik hou ook echt van meerdere vormen en vind alles interessant, maar ik heb ook geleerd dat dat niet altijd even handig is als je succesvol wilt worden. Datzelfde geldt voor de keuze van de onderwerpen waar je over schrijft. Om lezers te vinden en te behouden, is het belangrijk om een lijn te kiezen in je werk. Dat geldt zowel voor genres als voor onderwerpen of thema’s waarover je schrijft. Door een sterke rode draad aan te brengen in je werk, word je interessanter voor uitgevers (die willen graag oeuvreauteurs met wie ze een publiek kunnen opbouwen) en voor enthousiaste lezers die graag meer willen. Kies dus een niche en focus daarop, specialiseer je, hoe lastig dat ook is. Op die manier kun je ook een ontwikkeling doormaken die de diepte in gaat, in plaats van de breedte. En wil je freewheelen, dat kan altijd later nog of geniet daarvan in je vrije tijd.

3. Omarm kritiek: die van jezelf en die van de ander

De enige manier om succesvoller te worden als auteur is om te leren omgaan met kritiek, zowel met je innerlijke criticus, als met meningen van anderen. Waarom? Kritiek kun je niet voorkomen – als je publiceert, hebben mensen daar een mening over – dus je kunt het maar beter in je voordeel gebruiken. In mijn geval valt de kritiek van lezers gelukkig mee. Ik koester de complimenten en zie het als beloning, maar dat moment komt pas na heel wat kritiek vooraf. Die begint al bij mezelf. Je hebt dagen dat je naleest wat je hebt geschreven en denkt: ‘hoe heb ik dit gisteren goed kunnen vinden?’ en er zijn dagen dat je niet eens wilt beginnen omdat je denkt ‘het lukt toch niet’. Writersblock, schrijfangst, hoe je het ook noemt, het overkomt ons allemaal. De enige oplossing: erdoor heen breken. Accepteer dat de twijfel erbij hoort en dat dat een soort slijpsteen is voor je werk: door kritisch te kunnen zijn op jezelf, wordt je werk beter. Heb je jouw eerste versie af, dan zijn er proeflezers en redacteuren die met commentaar komen. Leuk? Verre van, want op dit moment in het proces ben je als schrijver nog erg kwetsbaar. Maar proeflezers en redacteuren zijn goud waard. Zij filteren de fouten die jij over het hoofd zag, schijnen hun licht op de zwakke plekken en geven jou de kans om die te verstevigen voor het te laat is. Kritiek krijgen is nooit leuk, maar als je weet dat die wordt geuit om jou vooruit te helpen (en gaat over je werk, niet over je persoonlijkheid), dan is het een waardevolle brandstof om mee te werken. Vind je dit lastig? In september starten schrijfcoach Eveline Broekhuizen en ik met een speciale ‘Stop dreaming, start writing’-cursus via Instagram waarin we je helpen om je mindset te veranderen en je innerlijke criticus te verslaan.

4. Stel doelen, op alle fronten

Een succesvolle auteur heeft doelen. Hoe je die stelt, dat bepaal je zelf en wat voor soort doelen dat zijn natuurlijk ook. Maar doelen helpen, net als deadlines, omdat we als mens veel gerichter en gemotiveerder kunnen werken als we weten waarvoor we het doen. Heb je nog geen uitgever, maar wil je er een, dan zou dat een doel kunnen zijn. Heb je nog nooit een boek geschreven, maar staat dat al jaren op je bucketlist: maak er een doel van. Wil je een verhalenwedstrijd winnen: doel!

Je kunt in het stellen van doelen op verschillende manieren werken. Voor mij werkt het goed om van groot naar klein te werken. Begin met een stip op de horizon: wat is je ultieme doel. Maak dat zo concreet en zichtbaar mogelijk voor jezelf. Zet dan tussendoelen. Wat heb je nodig om daar te komen. Markeer die tussendoelen als mijlpalen en pluis dan ook weer de stappen uit die je moet zetten om die te bereiken. Zo is die carrière opbouwen of dat boek schrijven geen marathon meer, maar een stapel sprintjes: veel overzichtelijker en motiverender. Maak daarin ook onderscheid in de doelen waar jij invloed op hebt (inputdoelen: wat doe je om die doelen te bereiken, bijv. een cursus volgen of een dagelijks wordcount) en de doelen die het resultaat belichamen dat je wilt bereiken (outputdoelen, zoals bijv. een contract, het winnen van een wedstrijd of aanschuiven bij DWDD). Waarom is dat belangrijk? Outputdoelen geven je motivatie en visie, inputdoelen bieden je controle en de brandstof om te blijven werken.

5. Promoot jezelf, niet alleen je werk

Nog een tip om succesvol te zijn als auteur: promoot jezelf, niet alleen je werk. Ook zo’n les die ik zelf in de praktijk heb moeten leren. Als debutant kent niemand je (en trust me: bij boek 2 of 3 is dat ook nog vaak het geval), dat betekent dat je niet ‘op naam’ gekocht wordt. Om die reden en omdat je hartstikke trots bent op je werk, schuif je dan je boek naar voren in je promotie. Logisch, maar niet handig als je meer wilt worden dan een eendagsvlieg, want je boek heeft maar een beperkte levensduur. De markt wordt dagelijks overspoeld met nieuwe feelgoods, young adults, thrillers en non-fictie, dus voor je het weet is jouw trots ‘last season’. Je naam, die hou je en uiteindelijk wil je dat mensen jou ook gaan lezen als auteur, dus vergeet jezelf niet te promoten. Hoe gek dat ook klinkt, personal branding is als auteur van levensbelang. En daar helpt dat kiezen van een niche dan ook weer bij, dat helpt bij de herkenning.

Meer leren over schrijven? Check schrijfhulp voor alle opties of volg me op Youtube of Instagram.