Een tijdje geleden bij een workshop Boekmarketing die ik gaf, vertelde ik de deelnemers over hoe moeilijk het is om een carrière als schrijver op te bouwen en welke gevaarlijke hindernissen je allemaal treft. Zo erg is het natuurlijk niet, maar als je een boek wilt publiceren, zijn er heel wat valkuilen waar je in kan trappen.
Dit zijn de 5 ‘fouten’ die ik heb gemaakt of dingen die in elk geval handig of belangrijk zijn om te vermijden als je auteur wil worden.
Spotlight is een spannend verhaal, met de ontwikkeling van karakters en een vleugje chicklit. Tsja. Niet handig voor de afdeling marketing en de boekhandelaren.
1. Kies een specifiek genre en een specifieke doelgroep
Je wilt schrijven wat jij interessant vindt en leuk vind om te lezen. En als het even meezit, wil je dat iedereen dat vervolgens gaat lezen. Heel logisch (had ik ook ;-)), maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je wilt publiceren, heb je ook te maken met een lezer en de manier waarop je die lezer wilt bereiken. Toen ik Spotlight schreef merkte ik wel al snel dat het meer een vrouwen- dan een mannenboek was (alleen al door het onderwerp: een vete tussen twee actrices), maar had ik geen idee over het genre. Spotlight is een spannend verhaal, met de ontwikkeling van karakters en een vleugje chicklit. Tsja. Dat is niet zo handig voor de afdeling marketing van de uitgeverij, niet handig voor de boekhandelaren die het ergens in hun zaak moeten positioneren en ook moeilijk uitleggen aan die hard lezers. Maak het jezelf daarom niet onnodig moeilijk en kies een zo specifiek mogelijk genre en een specifieke lezer (zo houdt een Libelle-lezeres echt van andere onderwerpen, omslagen etc. dan een Linda-lezeres). De kans dat je dan raak schiet bij die groep is vele malen groter.
“Als je hetzelfde doet als iedereen (in thematiek, schrijfstijl, vorm, genre) kan het nog heel goed zijn, de kans dat je dan opvalt, is heel klein”
2. Zoek je USP: wat maakt jou speciaal?
De boekenmarkt is druk en het lezersaantal beperkt. Je hebt dus altijd te maken met veel en goede concurrentie. Om die reden moet je iets bijzonders doen of zijn. Als je hetzelfde doet als iedereen (in thematiek, schrijfstijl, vorm, genre) kan het nog heel goed zijn, de kans dat je dan opvalt, is heel klein. Zoek dus naar wat jou bijzonder maakt: iets in je stijl, onderwerpkeuze, jezelf, manier van presenteren of marketing, dat je anders maakt dan wat er al is.
“Focus je dus op jezelf, op wat jij brengt, dan hoef je niet bij ieder boek weer op nul te beginnen met promoten”
3. Market niet je boek, maar jezelf
Wil je meer dan een boek schrijven en een carrière als schrijver opbouwen, vergeet dan niet jezelf te marketen in plaats van je boek (zoals ik deed bij Spotlight). Het is natuurlijk supervreemd om jezelf als ‘merk’ of ‘product’ te zien, maar toch is dat de manier om jezelf op het netvlies van die ander te krijgen. Je wilt op termijn namelijk ‘op naam’ worden gekocht. Komt er een nieuw boek uit van Saskia Noort, dan wordt het goed verkocht, ongeacht het onderwerp. Dat komt omdat mensen haar naam kennen, daar een gevoel bij hebben en op basis daarvan de aankoopbeslissing maken. Dat doen ze niet op basis van een titel. Je boek heeft (helaas) vaak een korte levensduur als het om marketing gaat, want er komen ieder jaar heel veel nieuwe boeken uit. Focus je dus op jezelf, op wat jij brengt, dan hoef je niet bij ieder boek weer op nul te beginnen met promoten.
“Blijf dus schrijven: door productie te draaien, kom je vooruit, ga je beter schrijven en bouw je een carrière op”
4. Schrijf, zoveel mogelijk en het liefst vooruit
Hoe belangrijk marketing ook is voor je bestaan als auteur: zonder boek heb je geen carrière. Dus schrijf: zoveel en zo vaak mogelijk. Schrijf je je eerste boek, dan denk je ‘daarna zie ik wel verder’, maar het wachten op een reactie van een uitgever kan lang duren. En als je boek een succes wordt, durf je misschien niet meer of vragen lezers al snel om een vervolg. Ik deed dat niet en lezers hebben vervolgens 2,5 jaar moeten wachten op een vervolg. Blijf dus schrijven: door productie te draaien, kom je vooruit, ga je beter schrijven en bouw je een carrière op. Kijk verder dan je eerste of volgende boek, al lijkt dat al een hele horde op zich.
“Ik ben zelf een voorbeeld van ongeduld: het liefst verkocht ik miljoenen boeken, niet morgen, maar gisteren. Maar zo werkt het niet”
5. Heb geduld en hou vol
Een boek schrijven vereist een lange adem, een carriere opbouwen als schrijver nog veel meer. Soms denk je misschien: vind ik ooit een uitgever? Gaat iemand mijn boek ooit lezen? Lukt het me de volgende keer om wel meer te verkopen? Had het niet allang gebeurd moeten zijn? Zou ik niet gewoon stoppen?
Het risico is dat je snel te veel wilt. Ik ben zelf een voorbeeld van ongeduld: het liefst verkocht ik miljoenen boeken, niet morgen, maar gisteren. Maar zo werkt het niet. Iedere lezer is bevochten en je hebt geen idee wanneer je in je schrijfloopbaan stappen zet. Blijf volhouden, koester iedere lezer, ieder compliment, lijst ze in en heb vertrouwen in dat het goed komt. Als jij het niet gelooft, waarom zou iemand anders het wel geloven? En heb je echt even een terugval (ik heb ze :-)), vraag dan een vriendin of vriend of je die op zulke momenten mag bellen voor een peptalk. En kijk eens hoe ver je al gekomen bent, in plaats van hoe ver je nog moet: sta stil bij alles wat je bereikt, dan vind je vanzelf de energie om weer door te gaan tot het moment dat je echt je doel bereikt.
Wil je meer tips en valkuilen horen, kijk dan deze video: