Niemand schrijft een beter boek met de juiste laptop, niemand blogt beter dankzij de nieuwste apps, maar laten we eerlijk zijn: fijn zijn ze wel! Ik ben gek op apps en manieren om mijn werk nog leuker en efficiënter te maken. Tools, apps en techniek helpen daarbij. Dit is mijn persoonlijke top 5 favoriete schrijftools!
1. Apple
Tsja, het is een inkoppertje en niet iedereen is het met me eens (vooral de technische mensen niet ;)), maar voor mij werken de producten van Apple fantastisch. Sinds ik een nieuwe laptop heb, is schrijven nog leuker geworden omdat mijn laptop nu geweldig synchroniseert met mijn tablet en telefoon. Daarnaast kan ik nu overal schrijven dankzij de lange batterijduur. En hij weegt ook nog eens niks, dus meenemen zorgt niet meer voor een pijnlijke schouder van het gesleep. Gevalletje: dat had ik eerder moeten doen. Is mijn tip dan dat je meteen naar de winkel moet rennen? Zeker niet, maar het loont wel de moeite om te investeren in een product waar je dagelijks urenlang mee in de weer bent. Dat zorgt voor plezier en – als alles goed werkt – ook voor productiviteit en dus tijdwinst.
2. Scrivener
Schrijver of blogger? Dan is er één softwareprogramma dat zo goed is dat de concurrentie ver achterblijft…Scrivener. En nee, ik heb geen aandelen , maar na Spotlight geschreven te hebben in Word was ik er snel achter dat een gewoon tekstprogramma niet ideaal is voor zulke lange teksten. Reden: je hebt geen overzicht en zoekt je suf. Scrivener is meer dan een tekstbestand, het geeft je de mogelijkheid om je structuur te blijven zien en je kunt eenvoudig met hoofdstukken schuiven dankzij de digitale indexcards. Het enige nadeel van Scrivener: het duurt een half uurtje voor je het programma onder de knie hebt, maar dat is dankzij een Youtube-tutorial een makkie. En het beste nieuws: de eerste 30 dagen mag je gratis proberen!
3. Evernote
Het digitale archief voor al je research. Alles, maar echt alles, kan erin: online artikelen die je ooit nog eens nodig hebt, structuren die je op papier hebt gezet (dankzij de scanapp, sla je ze netjes op), foto’s, pdf’s, you name it. En het beste: dankzij de zoekfunctie kun je alles met een zoekterm weer terugvinden. Alles. Altijd. Het is net een prullenbak met hersenen. Geweldig als centrale plek voor je research en back-ups. Extra tip: Evernote heeft een website-extensie die webclipper heet. Door die toe te voegen aan je webbrowser wordt het opslaan van internetpagina’s (en hun inhoud) nog gemakkelijker.
4. Pocket
Zie je online iets dat je interessant vindt, maar is dit niet het moment om er goed naar te kijken? Artikelen en webpagina’s die je verder wilt bekijken, bewaar je ideaal in Pocket. Met één druk op de knop stuur je je artikel naar Pocket en lees je de artikelen later als je relaxed op de bank of in de trein zit. Voordeel: ze staan allemaal bij elkaar en vanuit Pocket beslis je of je ze alsnog weggooit, of je er een blogpost van wilt maken of dat je ze als research bewaart in Evernote.
5. Toggl
Tijdschrijven. Het klinkt ouderwets (en dat is het ook ;)), maar om een boek binnen een bepaalde termijn af te maken, moet je plannen en tijd vrij maken. Om te weten hoeveel werk het schrijven nu echt is, moet je weten hoeveel tijd iets kost. Tijdschrijven is dus, zeker in het begin, nog steeds een geweldige manier om te weten hoe snel je werkt. Hoe je dat eeuwenoude principe op een moderne manier toepast? Gebruik Toggl: met een klik zet je ‘m aan en geef je je activiteiten namen. Tussendoor kun je altijd checken hoe lang het nu echt heeft geduurd om dat hoofdstuk of die blog te schrijven en je ontvangt wekelijks een overzicht in je mailbox. Meten is weten…en in dit geval: realistisch en makkelijker plannen. Werkt natuurlijk ook voor de rest van je workflow, zodat je weet hoeveel tijd per week je overhoudt om te schrijven.
Heb jij nog programma’s of apps waar je niet zonder kunt? Laat ze me dan weten!
Bedankt!