Als je blogt, denk dan altijd aan de volgende dingen:
• Blijf trouw aan je eigen stem/stijl
• Denk altijd aan de focus van je blog
• Ken je lezer
Het schrijven van je allereerste blogpost is een uitdaging. Het is misschien de lastigste die je ooit moet schrijven, dus de moeite waard om snel achter de rug te hebben. Hoe je dat doet? Gewoon beginnen.
Waar moet je op letten om een geweldige blogpost te schrijven?
1. Zorg voor een goede titel
Een goede, gefocuste blogpost gaat meestal over één centraal onderwerp. Maak voor je begint met schrijven voor jezelf duidelijk wat dat hoofdonderwerp is. Goede titels zijn interessant, beschrijvend en trekken de lezer aan. Denk aan een titel die je ook leest in tijdschriften, kranten of die je ziet in journaals. Ze moeten de lezer prikkelen en hem uitdagen om de post te gaan lezen.
Goede voorbeelden:
– De 10 beste manieren om een blauwtje te lopen
– Een gekke manier om een groter publiek aan je te binden
– 10 signalen waaruit blijkt dat je geen goede netwerker bent
De truc is om mensen te verrassen en daarbij toch voldoende informatie te bieden, zodat ze weten waar de post voer gaat.
2. Schrijf een interessante eerste alinea die de aandacht trekt
Eerste indrukken zijn belangrijk en de aandachtsspanne van internetlezers is ontzettend kort. Daarom is het belangrijk dat je openingsalinea ijzersterk is. Hoe doe je dat? Begin met een interessante quote, een lezersvraag of een controversieel statement.
3. Een goede structuur: de belangrijkste punten op de juiste plek
Een goede post heeft een goede structuur. Schrijf daarom strategisch: begin met een spannende opening, schrijf dan de conclusie en geef aandacht aan het middenstuk dat leidt tot de conclusie. Een online lezer scant, dus door je post een heldere structuur mee te geven, zorg je ervoor dat de lezer zoveel mogelijk informatie meekrijgt.
4. Zorg voor een goede ‘call to action’-button
Dankzij een goede titel heb je de aandacht van de lezer getrokken. Vervolgens heb je hem vastgehouden in de eerste alinea en je inhoud duidelijk gemaakt via een gestructureerd midden. Dat is allemaal opmaat voor de laatste stap: de oproep tot actie. Een blog is geen doel op zich, het is een middel. Om dat middel effectief te maken, moet het leiden tot iets anders. Voorbeelden van ‘call to action’-buttons zijn: een lezer die zich abonneert op je nieuwsbriefservice, je vraag beantwoord of een product koopt.
Succes met je blogs!